top of page

Транспортні тренди 2023 - Deloitte

Компанія «Deloitte» представила Global Transportation Trends — результати міжнародного дослідження про тенденції в транспортній індустрії з прогнозом на найближчі роки. У цій статті ви дізнаєтеся про транспортні тренди 2023 в Україні та світі.

 
Транспортні тренди 2023 - Deloitte

Дмитро Павленко, партнер «Делойт» в Україні, поділився, що спочатку команда сумнівалася, чи варті уваги ці глобальні тенденції, адже війна створила для України порядок денний, відмінний від загальносвітового прогресу. Але згодом зрозуміли, що варті. По-перше, прогрес треба буде наздоганяти, а моментами навіть очолювати, використовуючи усе найновітніше у відбудові України. По-друге, світові виклики в транспорті актуальні для цієї самої відбудови.


Тренд 1: створення сталих механізмів фінансування транспорту

Традиційні моделі все ще базуються на податках, сплачених за літр чи галон пального. Проте вони втрачають актуальність через збільшення кількості гібридних авто та електромобілів, бо витрати пального перестають бути критерієм активності водіїв.


Експерименти з платою за користування дорогою (road user charging, RUC) та фактично пройдену відстань (vehicle miles traveled, VMT) втілюються в різних країнах, зокрема у США та Австралії. Проїзд буде сплачуватися за допомогою телеметричних систем та геоданих про рух авто, без фізичних станцій оплати — і це пришвидшить рух. Водії матимуть стимул подорожувати у більш сталий та економний спосіб.


Транспортна система, профінансована через фактичне користування дорогами, буде акумулювати зіставні ресурси та дасть змогу операторам підтримувати та розвивати мережі відповідно до реальних потреб і на основі «живих» даних.


Тренд 2: електромобілі — нове покоління транспорту

Двигуни внутрішнього згорання домінують у світі зі своєю розвинутою мережею збуту, обслуговування та заправки. Поточна інфраструктура електротранспорту створює психологічний бар’єр для споживачів. Окрім розгалуженості та зручності зарядних станцій, сумніви викликають запас ходу, ціна, порівнюючи з традиційними авто, а також безпечність батарей.


Але провідні країни взяли незмінний курс на сталий розвиток: США хочуть 50% електрокарів від усіх нових проданих авто у 2030 році, Норвегія — усі авто на батареях чи водневі автівки у 2025-му, ЄС — лише авто з нульовим викидом вуглецю у 2035 році.


Урядові транспортні агенції мають серйозний виклик щодо масштабування нейтрального транспорту та інфраструктури для нього на найближче десятиліття. Ключові завдання: зарядна інфраструктура, доступність електрокарів, забезпечення галузі трудовими ресурсами.


Тренд 3: інклюзивний, доступний публічний транспорт

Сконцентрований лише на великих містах та прибуткових напрямках транспорт не сприяє розвитку регіонів, а навпаки, прискорює стагнацію віддалених куточків країн. Жителі сільської місцевості часто долають великі відстані, щоб отримати доступ до основних послуг, медицини, освіти. Регулятори мають бути більш гнучкими та шукати баланс між ефективністю й інклюзивністю, пропонуючи більшій кількості пасажирів різні варіанти того, як дістатися до своїх громад.


У цьому контексті у США уряд запровадив ініціативу Justice40, яка направить 40% доходів від федеральних інвестицій у клімат та чисту енергію на розвиток депресивних громад. У Франції, де 54% сільського населення не мають доступу до автобусної зупинки в радіусі 10 хвилин ходьби, спільне використання автомобілів (carpooling) просувають як альтернативу. Громадяни можуть підійти до найближчої призначеної зупинки, вказати пункт призначення в застосунку та розділити подорож із сусідами.


"Щоб відповідати тренду про «інтегровані підходи на регіональному рівні», про який пише «Делойт», Україні потрібні зміни до законодавства, які держава зобов’язалася вносити відповідно до Угоди про асоціацію, однак досі не внесла (наступного року буде 10 років Угоді про асоціацію). Це ціла реформа громадського транспорту, яка дуже потрібна, особливо зараз, з новими викликами, що принесла війна. На жаль, у Києві не спостерігаємо не тільки підготовки такої реформи, а навіть таких намірів." - Віктор Загреба, голова правління громадської організації Vision Zero.

Тренд 4: сталі та стійкі транспортні мережі

Підключені до мережі транспортні засоби та інтелектуальний транспорт замінять транспортну мережу. Транспортні системи зберігають важливу інформацію, зокрема особисті дані. Щораз більша кількість підключених пристроїв, їх інтеграція із системами керування квитками, ідентифікації та оброблення в реальному часі робить сучасну транспортну систему більш вразливою до кібератак.


Зміна клімату — інший ризик, що постійно зростає для транспортних мереж і вимагатиме значних інновацій у проєктуванні та обслуговуванні інфраструктури.


"В Україні історично висока роль електротранспорту в громадському транспорті. Це те, що відрізняє нас від багатьох країн Європи. У нас збереглося багато трамвайних та тролейбусних систем, тоді як більшість європейських міст пережили потужну автомобілізацію з демонтажем громадського електротранспорту і переходом на дизельні автобуси. Для Європи запровадження електротранспорту є свого роду поверненням до екологічного транспорту. Водночас для нас електротранспорт нікуди не зникав." - Антон Гаген, спеціаліст із транспортного планування.

Тренд 5: інновації у турборежимі

Пандемія завдала шкоди громадському транспорту, однак вона також спричинила хвилю розвитку розумних транспортних систем. Розумна система має ефективно обслуговувати пасажирів, дешево масштабуватися та швидко адаптуватися. Держави інвестують у смарт-інфрастуктуру, програми «мобільність як послуга» (mobility-as-a-service, MaaS), під’єднані та автономні транспортні засоби.


У 2022 році Велика Британія запровадила амбітне законодавство щодо розширення використання безпілотних автомобілів до 2023 року. Уряд виділив кошти на підвищення безпеки цих транспортних засобів, які до того ж мають запропонувати більш персоналізовану «мобільність на вимогу» між містами та селами у віддаленій місцевості.


Італійський національний проєкт MaaS4Italy — це єдина національна цифрова платформа, яку тестують у 13 містах. Жителі Рима та Мілана отримують доступ до єдиного застосунку для керування поїздками, починаючи з планування до оплати. Іспанія планує запустити аналогічну загальнонаціональну платформу MaaS у 27 містах. Брюссель з 2019 року пілотує рішення під назвою SmartMove. Воно бореться із заторами за допомогою інтелектуальної плати за кілометр пробігу, сервісної платформи MaaS для водіїв та стимулів, які заохочують людей використовувати більш стійкі види транспорту.


 

Детальніше у звіті Deloitte



Comments


bottom of page